Bausch&Lomb to jedna z tych firm, które zaczynając od małego zakładu trudniącego się świadczeniem drobnych usług, przeobrażają się z czasem w ogromne przedsiębiorstwa dające zatrudnienie tysiącom ludzi na całym świecie, po drodze opatentowując wiele przełomowych wynalazków.
Założona została w 1853 roku przez niemieckiego imigranta Johna Jacoba Bauscha w Rochester w stanie Nowy Jork. Gdy przedsiębiorcy zabrakło pieniędzy na nowe inwestycje, zwrocił się z prośbą o pożyczkę 60 dolarów do swojego przyjaciela, Henry'ego Lomba, obiecując współpracę, jeśli firma się rozwinie. Henry Lomb przystał na zaproponowane warunki i nie pożałował nigdy swojej decyzji, gdyż stał się pełnoprawnym partnerem świetnie prosperującego przedsiębiorstwa, którego nazwę uzupełniono o jego nazwisko.
Już w pierwszych latach swojej działalności, firma Bausch&Lomb wprowadziła na rynek amerykański świerzy powiew nowości, zamieszczając w swojej ofercie rewolucyjne gumowe oprawki okularowe, oraz wiele produktów optycznych wykonanych z nieznaną dotąd precyzją. W ciągu zaledwie 50 lat mały zakład optyczny przerodził się w bezkonkurencyjne, innowacyjne przedsiębiorstwo, przodujące w opracowywaniu przełomowych produktów optycznych. To właśnie firma Bausch&Lomb opatentowała takie rewolucyjne wynalazki jak mikroskop, lornetka, czy przesłony do aparatów fotograficznych o działaniu opartym na reakcji oka na światło.
Dobra passa firmy nie zakończyła się po roku 1900, kiedy to wciąż zaskakiwała i olśniewała nowoczesnymi rozwiązaniami w dziedzinie optyki. Z owoców jej pracy skorzystało nawet wojsko walczące na frontach I wojny światowej, zaopatrując się w przełomowe okulary przeciwsłoneczne, zaś pierwsze satelitarne zdjęcia księżyca zostały wykonane przy użyciu aparatów wyposażonych w soczewkę opracowaną przez firmę Bausch&Lomb.
W 1971 roku przedsiębiorstwo założone przez niemieckiego imigranta po raz kolejny dowiodło swojej bezkonkurencyjności, wprowadzając jako pierwsze na rynek miękkie soczewki kontaktowe. Do dziś jest jednym z największych producentów soczewek kontaktowych na świecie, zatrudniając 13 tysięcy pracowników z 36 krajów. Firma jest znana również z produkcji popularnych okularów Ray-Ban, sprzedawanych od 1999 roku przez włoską firmę Luxottica Group.